Waldemarsudde


Idag har vi varit kulturella. Idag har vi varit på Waldemarsudde och kikat på utställningar om skärgårdsskildraren Roland Svensson och konstnären Anders Zorn. Anders Zorn firas genom jubileumsutställningen Zorns mästerverk, då det i år är 150 år sedan han föddes.

Jag och min mamma som är skärgårdsfanatiker, trivdes mycket bra på vindsvåningen med Svenssons målningar. Ett par av hans större verk fick mig verkligen att längta ut till skärgården och ön! Han förmedlar riktigt känslan av frihet genom sina målningar. Dock måste jag erkänna att den här typen av konst inte är den jag håller närmst om hjärtat. Den tilltalar mig inte riktigt på samma sätt som abstrakt konst gör, helt enkelt.

Den obligatorisk fikan stod ju självklart på schemat, men att alla andra på museet skulle vara i cafét samtidigt som vi var inte riktigt vad vi tänkt oss. När vi äntligen kommer fram och ska ta kaffe, erbjuder jag mig att hälla upp en skvätt mjölk i min mammas kopp. Kannan är fint silverputsad och ser ståtlig och fin ut, inte alls farlig. Jag häller och häller, vinklar och vinklar, men ingenting kommer. Plötsligt kommer något från kannan, men det är inte mjölk. Det är det stora locket. Det dunsar ner i den stora kaffekoppen, som genom svallvågor föser allt kaffe utanför. Resultat: Minst 2 dl kaffe på bordet och på den tidigare kritvita duken. Addera även att samtidigt som detta sker, står det 10 personer bakom mig som också vill ha kaffe med mjölk. Och som vill att vi ska flytta på oss.

Efter denna episod, fastnade jag som vanligt i museets shop och ville aldrig gå. Väl ute i solen ville jag aldrig gå därifrån heller. Vilken fantastisk dag vi haft idag Stockholm! Jag kommer att sakna det här…

Jag rekommenderar verkligen att besöka Waldemarsudde och utställningarna, för de som är intresserade av skärgårds- och folklivsskildringar och vill se det bästa av Anders Zorn som en av Sveriges genom tiderna främsta konstnärer. Roland Svensson som återger skärgårdslivet genom olika tekniker är kul att se! Omgivningarna utomhus är också helt underbara, glöm inte att ta en lång promenad!

Bild: Waldemarsudde

Leave a comment

Filed under art, family&friends, sara

Leave a Reply

