Fashion Report s/s 2012

Moderådets trendseminarium s/v 2012 var en höjdpunkt i vardagen. Fantastiskt nöjd och glad lämnade jag i eftermiddags Bio Rio i Hornstull, efter ett par mycket bra timmar med trevliga fashionistas, champagne och jordgubbar doppade i choklad. De vet hur de ska få oss att trivas, gänget på Moderådet.

Trots att det är ett bra tag till sommar och vår säsongen 2012, gäller det att sikta in sig mot det som önskas. Säsongens bästa highlights enligt mig är helt klart den avantgarde stil, med det monokroma och grafiska mönster som kommer.

Nyckelord är organiskt och hållbart. Våra naturmaterial finns inte för evigt, vilket vi alla är högst medvetna om. Det gäller att genom ett vakande öga se allting mer långsiktigt. Sveriges (och för den delen Skandinaviens) funktionella mode passar vår befolkning som handen i handsken, samtidigt som det är en hållbar plan. Jag försöker själv eftersträva långsiktighet genom att satsa på kvalité och återvinning- ingen masskonsumtion. Då Sara Winther, pressansvarig Skobranschrådet, talade om stora ringar, breda skärp och herrskor log jag stort för mig själv. Perfekt. Det är det jag kommer att investera i framöver, dels för att det också är tidlöst och bekvämt.

Underbart att se var att folkdräkten är back on track. Tänk Emil i Lönnerberga och strapklänningarna med tunna ränder som kvinnorna bar. Tänk folklore! Tänk romantik!

__________________________________________________________________________

Nu ska jag sjunka ner i min läsning; The New Rules of Marketing & PR.

Leave a comment

Filed under fashion

Leave a Reply

